top of page

ארגונומיה לעובדי משרד 

 

כדי ליצור סביבת עבודה בריאה - על השינוי בסביבת העבודה להיות ברמה ההנדסית וברמה ההתנהגותית.

אם נבין מהי יציבה נכונה, מה משפיע על היציבה שלנו בישיבה ומהם השינויים שאנו צריכים לבצע- נוכל ליצור סביבה נוחה, בריאה ובטוחה.

עובד הנמצא בסביבת עבודה נוחה ובריאה הינו עובד יעיל יותר:                                                    

איכות עבודתו משופרת, מבצע פחות שגיאות ומצב רוחו עולה.

כך נשפיע בחיוב על סביבתו ועל תפוקת עבודתו. 

חשוב לדעת שישנם מקרים מעטים בהם יש צורך בהחלפה או קניה של ציוד וריהוט ובייעוץ אנו בעיקר מסדרים נכון
את סביבת העבודה ונותנים המלצות התנהגותיות למניעת כאבים ומחלות.

למעשה, בהרבה מקומות עבודה ישנו ציוד רב מיותר, לא מועיל ואפילו גורם מפריע.

 

ייעוץ ארגונומי לעובדי משרד

הקשר בין ישיבה לבעיות במערכת השלד

החיסרון העיקרי והגורם המשפיע ביותר על סביבה העבודה המשרדית הוא הישיבה.

ארגונומיה של הישיבה

בישיבה לעומת עמידה - עקומות עמוד השדרה אינן נמצאות במנח הניטראלי שלהם,עמוד השדרה מאבד את הקשת הטבעית שלו בגב התחתון,

מצב הגורם ל:
א. לחץ על חוליות ודיסק הגב התחתון.
ב. חולשת שרירי הגוף,בעיקר פלג גוף תחתון.
ג. קושי לישור הגב מתוך תהליך שנקרא "שרשרת תנועה".

שרשרת תנועה

קצת ביומכניקה...ככל שהזווית בין עמוד השדרה לירך קטנה - כך האגן מסובב יותר לאחור (PPT) .
ככל שהאגן מסובב יותר לאחור - כך יקשה עלינו לישר את הגב.
בהרצאה נלמד מהי שרשרת תנועה ומה ניתן לעשות כדי לשמור על עקומות עמוד השדרה במנח הניטראלי שלהם.
הבנה של עקרונות אלו תשפר את היציבה ובריאות מפרקי הגב,הכתפיים,הצוואר ושורש כף היד.

לפני השינוי שנבצע בסביבה המשרדית - נבדוק מספר דברים:

  • נבחן מה הפעילות העיקרית המתבצעת במשרד:  הקלדה במחשב/ קריאה ממחשב/ קבלת קהל/ ניירת/ מענה טלפוני.  

  • כמה שעות עוסק בעבודה זו.

  • התנהגות בשעות העבודה (הפסקות,גיוון בעבודה,מתיחות..)

  • אורח חיים מחוץ לשעות העבודה (ישיבה,פעילות גופנית,בעיות רפואיות).

  • האם סובל מכאבים במערכת השלד.

בהרצאה נלמד מהם הקווים המנחים לסביבת עבודה נכונה, כיצד לאבחן ליקויים בסביבת העבודה, ומה השינויים שניתן לבצע בקלות ומהירות
לאחר שנלמד על  השינויים הנדסיים בסביבת העבודה, נבין שהמשרד המשוכלל ביותר לא יחליף את השינוי ההתנהגותי שיש לבצע, ונבין מהם הקווים המנחים אותם אנו צריכים לדעת כדי לבצע גם שינוי התנהגותי.

 

תאור מקרה

דניאל בן 28,  188 ס"מ ,90 ק"ג. עובד כשנה על מחשב, 7 שעות ביום בממוצע על מחשב ועוד כשעה אחרי העבודה.

 

  • עבודה משרדית: קלסרים ניירת וטלפון לעיתים רחוקות,דיונים וישיבות מידי פעם.

  • הפסקות ארוכות במשך היום: 3-4 פעמים

  • הפסקות קצרות 20-30 פעמים

  • לא מבצע תרגילי מתיחה

  • משחק כדורגל 2-3 פעמים בשבוע

  • לא סובל מבעיות ספציפיות

  • אין בעיה כלכלית


עיצוב סביבת העבודה - לפני
ליקויים בסביבת העבודה:

  • משענת גב לא בשימוש

  • מרפקים באוויר, משענות ידיי הכיסא נמוכות ואינן ניתנות להגבהה

  • מסך נמוך

  • שולחן צר: מקלדת קרובה למסך

  • עומק מושב לא מספיק לגובהו

  • מארז מחשב מתחת לרגליים מגביל תנועה צדדים

  • עכבר קטן לכף ידו

  • חוסר סדר בשולחן


עיצוב סביבת העבודה - אחרי

שינויים שביצעתי:

  • קירוב משענת גב

  • הרחקת מסך לכסא בר מחוץ לשולחן

  • הגבהת מסך

  • שינוי זווית מסך לאחור

  • הרחקת מקלדת ממסך

  • הזזת מקלדת ועכבר למרכז

  • העברת מארז וארונית מחוץ לשולחן

  • סידור שולחן

  • לימוד שתי  מתיחות בסיסיות והמלצה לבצען מספר פעמים ביום

 
בנוסף המלצתי על:

  • —כסא עם מושב עמוק יותר ומשענות ידיים מתכווננות

  • —מעמד משולש לניירת

  • —תומך ג'ל לכף יד

  • —עכבר גדול יותר

  • —שמירת סדר בסביבת העבודה

  • שמירה על פעילות גופנית סדירה                                                                                                                                                                        לקריאה נוספת על ישיבה נכונה מול מחשב לחצו כאן

ארגונומיה משרדית
ארגונומיה משרדית
ארגונומיה משרדית

לפני

לפני

אחרי

bottom of page